Drakenjagers en codekrakers in Heeg

Een heuse nationale primeur voor Heeg afgelopen zaterdag. Hier ging ‘buitengame’ Soekky in première. Het spel lijkt wel wat op Pokémon Go.

Het is al vroeg druk op straat, deze zaterdagochtend in het centrum van Heeg. Tussen de fietsers en voetgangers door krioelt een groepje kinderen dat afkomstig is van Watersportcamping Heeg, aan de westkant van het dorp. De kinderen hebben smartphones bij zich. Af en toe rennen ze, dan staat de groep weer stil.

,,Ik heb hem!’’, roept Teun van Bercum (10) terwijl hij op zijn telefoon kijkt. Veel toeristen en dorpelingen leggen meteen de link met die andere game, het populaire Pokémon Go. Soekky lijkt hier op, maar is iets eenvoudiger, legt bedenker Geralt Ploegstra (41) uit Alkmaar uit tijdens de wandeling. ,,Dit kun je offline spelen. Voor Soekky heb je geen databundel nodig. Het is meer een speurtocht en het is echter dan Pokémon, niet zo plastic. Het is specifiek gericht op de recreatie.’’

Magische wereld
Ploegstra, die eigenaresse Karin Veldhuizen van Watersportcamping Heeg kent van toeristische beurzen, besloot de buitengame in Heeg in première te laten gaan. ,,Karin is altijd veel bezig met de natuur en jongeren naar buiten zien te krijgen. Je hebt hier veel groen, perfect.’’

Na het downloaden van de app kan het spel beginnen. Doel van de game, die zich afspeelt in een magische wereld van draken en geheime codes, is om letters te verzamelen die uiteindelijk een woord vormen. Dit kan door onderweg, via een speurtocht langs aangekruiste plekken op een digitale kaart, vragen te beantwoorden en kwisjes te doen. De kinderen krijgen hun eigen witte steen mee, waarop zij met een stift de verzamelde letters schrijven.

Joeki, Fiene en Sam
Joeki Hospes (10) uit Amsterdam heeft het spel al snel door. Ze rent enthousiast door de Harinxmastrjitte, op weg naar de volgende opdracht. Plotseling trilt haar telefoon. Ze is op de juiste plek aangekomen. Op haar scherm ziet ze een oude steen verschijnen met een code erop. Na wat gepuzzel blijft er een zin over. Ze toetst de woorden in en verdient er een letter mee: de A.

Ook de andere kinderen beginnen de game te snappen. Na een tijdje heeft Fiene van Bercum (7) uit Haarlem al vier letters op haar steen geschreven. Samen met haar broer Teun loopt ze verder, naar de volgende vraag. Joeki en haar neef Sam (10) zien het gevaar dat evenals bij Pokémon ook in deze game schuilt. ,,Pas op voor de auto’’, roept Joeki naar Fiene. ,,Zelf liep ik net al bijna een winkel in’’, zegt ze zachtjes.

De groep loopt weer richting de camping. Terwijl bedenker Ploegstra over de financiën vertelt, verzamelen de kinderen nog meer letters. ,,Campingeigenaren kunnen de app kopen, echt voor hun eigen camping. Zij betalen eenmalig 50 euro en daarna 20 euro per maand. Je kunt de app ook stopzetten, buiten het seizoen bijvoorbeeld.’’

Kringloop
Er komen verschillende varianten van de game. Ploegstra wil daarnaast andere spellen maken, zoals tikkertje via de smartphone: ,,Dat komt allemaal nog.’’ Hij en zijn collega’s bezoeken deze maand tientallen campings in heel Nederland, eerst alleen om Soekky te promoten.

Na wat laatste opdrachten op de camping hebben Sam en Joeki als eerste het woord achterhaald. ,,Maar zet het niet in de krant’’, zegt Ploegstra, ,,want dan verklap je het voor andere toekomstige spelers.’’ Ondertussen baalt Joeki dat de game afgelopen is. Ze trekt een sip gezicht. ,,Nu moeten wij met onze ouders mee naar een kringloop of zo, oude spullen bekijken.’’

Bron: Leeuwarder Courant